Storytelling – Wat is storytelling?

Storytelling – Wat is storytelling?


Steeds vaker zie je storytelling voorbij komen. Als je rondkijkt in de online wereld dan lijkt het alsof je niet meer ontkomt aan storytelling. Is dit weer een nieuwe hype of moet je er iets mee? Laten we bij het begin beginnen en de vraag stellen: Wat is storytelling?

Verhalen vertellen  is naar alle waarschijnlijkheid het oudste vermaak dat we kennen. Al vanaf de tijd van de jagers en verzamelaars worden verhalen verteld. Met het vertellen van verhalen worden persoonlijke ervaringen uitgewisseld, die vermakelijk of leerzaam zijn. Door deze verhalen werd men beter in het afwenden van gevaar en efficiënter met jagen en verzamelen. De verhalen hebben dus waarde.

Storytelling, wat is dat?

De dichter Jacques Prever loopt onder een brug van de Seine in Parijs. Er zit daar een blinde zwerver met een bord waarop geschreven staat. ‘Ik ben blind, help?’ De dichter stopt en vraagt hoe het gaat. De zwerver zegt dat het een moeilijk bestaan is en mensen maar weinig geld geven. De dichter antwoord: ik ben een arme dichter, ik heb geen geld. Maar ik heb woorden, mag ik je daarmee helpen? Hij pakt het bord, draait het om en schrijft er een nieuwe tekst op. Een paar dagen later komt hij terug bij de zwerver en vraagt hoe het gaat. De zwerver antwoord: uitstekend, mensen zijn veel vrijgeviger dan voorheen. Wat staat er op het bord? Waarop de dichter antwoord: ‘De lente komt, helaas ga ik daar niets van zien’.

Dichter Jacques Prevert

We hebben dit voorbeeld geleend van een bekende Storytelling expert en we geloven dat dit het meeste duidelijk maakt wat storytelling doet. Een verhaal maken en emotie losmaken. Op de feiten reageerden weinig mensen. Een blinde zwerver zorgt er blijkbaar niet voor dat mensen geld gaan geven. Pas op het moment dat mensen geconfronteerd worden met de emotie gaan mensen handelen door geld te geven.Bij storytelling wordt meer gegeven dan alleen de feiten. Er zijn drie dingen belangrijk:
Ethos, Logos en Pathos. Ofwel:

  • Ethos – Bewijs/geloofwaardigheid
  • Logos – Logica/Analyses
  • Pathos – Emotie/Verhalen

Na een analyse op goede verhalen van sprekers bij TED.com blijkt dat als je een boodschap goed wil overbrengen Ethos zo’n 10% van het verhaal beslaat. 25% Draait om Logos en de overige 65% om Pathos. Het belangrijkste om een boodschap over te brengen is dus de emotie of het verhaal wat je erbij overbrengt.

Wat is storytelling?

Als je mensen iets wil leren, laten beleven, motiveren, in beweging brengen of als je dingen eenvoudiger wil maken dan blijft die boodschap het beste hangen als je het verpakt in een verhaal. Het verhaal om deze boodschap noemen we storytelling.

Jezus loopt over water – Ethos, Logos, Pathos

Wat als mensen nu naar verhalen willen luisteren over jouw bedrijf of jouw product? Story’s of verhalen volgen een bepaalde structuur om je iets te leren, te laten beleven, te motiveren, dingen simpeler te maken of je in beweging te brengen. Kun je dit nu commercieel inzetten? Hoe gaan mensen over jouw product of bedrijf laten praten? Kun je ervoor zorgen dat mensen hun eigen verhalen gaan maken over jou? Dit begint bij het verhaal dat jij ze meegeeft. Binnenkort een vervolg op dit blog met de vraag: Hoe maak ik een goed verhaal?
Schrijf je in op de nieuwsbrief en we houden je op de hoogte.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *