De onderneming van Ricardo Jupijn – The Daily Indie

Ricardo in zwarte blouse, met bril

In ‘De onderneming van…’ laten we ondernemers aan het woord. Ze delen hun ups & downs, geven je tips en vertellen wat zij anders gedaan zouden hebben als ze het overnieuw moesten doen. 


Naam: Ricardo Jupijn
Leeftijd: 29
Opleiding: HBO Journalistiek in Utrecht
Bedrijfsnaam: The Daily Indie
Branche: Muziek
Wat voor goederen/diensten lever je: ik leid een muziekplatform
Bedrijf bestaat sinds: 2010
Motto: ‘Nee heb je, ja kun je krijgen’
Website: http://www.thedailyindie.nl


Waarom ben je dit bedrijf begonnen?

Na mijn studie journalistiek kon ik nergens schrijven over bands en artiesten die ik tof vond. Dat kwam deels doordat de halve muziekjournalistiek was ingestort wegens de crisis en er weinig ruimte was voor innovatie en creatieve ideeën. Liever Springsteen op de cover dan een nieuwe, opwindende band. Bovendien vond, en vind, ik veel muziekjournalistiek zeer traditioneel en ontzettend ouderwets. Ik wilde niet vanuit een ivoren toren kijken wat er zich beneden allemaal afspeelt in de bandjesscene, maar ik wil juist daar beneden staan, op de plek waar het gebeurt.

Kun je in het kort de groei van je bedrijf omschrijven van de start tot nu?

Ik ben in mijn eentje begonnen aan mijn keukentafel met alleen een laptop en een pot koffie. Ik hield de eerste jaren zelf een blog bij, tot ik er in 2012 meer mee wilde doen. Toen ben ik gaan werken aan een muziekmagazine dat speciaal was gericht op tablets, dus interactief en waar je soepel doorheen kon swipen. Ik had in de muziekindustrie destijds haast geen contacten, dus ik ben gewoon wat rond gaan mailen en bellen, om te kijken wie ik waarvoor moest hebben en gevraagd of we artiesten mochten interview voor een nieuw blad. Tot mijn verbazing zei iedereen nog ‘ja’ ook!
Dat eerste magazine kwam iets meer dan vijf jaar geleden uit en vanaf dat moment ontving ik allemaal mailtjes van mensen die zeiden: ‘ik vind het leuk wat jullie allemaal doen, kan ik ergens meehelpen?’ Zo is het bedrijf gegroeid tot een platform met dagelijks veel nieuwe onlineverhalen, maken we radio, hebben we een videoteam, een DJ-team, hebben we ook nog veel papieren magazines gemaakt, zijn we mediapartner van veel podia/festivals en organiseren we allerlei evenementen door het land. Ons team bestaat inmiddels uit zo’n vijftig actieve (en grotendeels vrijwillige) muziekliefhebbers: van schrijvers tot fotografen, eindredacteuren, illustratoren, vormgevers en marketeers.

De tekst gaat door onder de afbeelding

Wat was echt een keerpunt voor jou?

Nou, ik heb The Daily Indie vanaf het begin altijd gecombineerd met een baan, studie en/of een band. In de muziekkringen waar wij over schrijven gaat namelijk weinig geld om, dus je bent vaak al gigantisch blij als je überhaupt uit de kosten komt. Tot ik vorig jaar op zoek moest naar nieuw werk en dacht: ‘of ik ga op zoek naar wéér een of ander bijbaantje waar ik de huur mee kan betalen en dat ik daarnaast in de avonduurtjes en in het weekend The Daily Indie moet runnen, óf ik ga kijken hoe ik dit toch op een of andere manier fulltime kan doen.’ Doordat ik ineens geen werk meer had en even ‘niets hoefde’, kreeg ik ontzettend veel ruimte in mijn hoofd en ontstonden er allemaal nieuwe ideeën voor een nieuwe richting voor het bedrijf. Toen ben ik door het hele land afspraken gaan maken en heb ik mijn verhaal verteld. Dat vond gehoor en inmiddels kan ik er, heel zuinigjes, van leven in combinatie met andere freelance-opdrachten.’

Op welk moment wilde je dat je nooit aan dit bedrijf begonnen was?

Als ik na een lange dag tollend van de stress en kloppende ogen in de Albert Heijn met een broccoli in mijn handen sta, terwijl ik muesli moet hebben en de deadlines als blauwe vlekken in je gezichtsveld hangen en je denkt: ‘wáárom heb ik toch zo’n stressvol beroep gekozen dat altijd maar door en door en door en doorgaat?!’ Maar ik ben nou eenmaal een sucker voor die kick, die stress en die snelheid. Zonder word ik helemaal gek.

“een blind geloof in iets hebben en daar álles voor te willen geven”

Wanneer kreeg je echt een kick?

Vaak op de momenten dat alles samenkwam. Bijvoorbeeld de avonden die we organiseerden als er een nieuw magazine verscheen, waar we met allen maandenlang keihard aan hadden gewerkt. Dan was het hele team bij elkaar, had je het magazine in je handen, speelden er toffe bandjes en ontmoette je allerlei lezers. Dat waren magische momenten.

Als ik overnieuw mocht beginnen, dan…

…zou ik niet zo snel weten wat ik anders zou hebben gedaan. Dat is ontzettend flauw om te zeggen, I know. Maar ik heb hier serieus lang over nagedacht en ik zou het simpelweg niet weten. Ik heb nergens spijt van en ik ben blij dat ons bedrijf door de jaren heen zuinigjes en trapsgewijs en met horten en stoten is gegroeid. Daardoor hebben we na jarenlang experimenteren een solide basis onder ons bedrijf gekregen. Bovendien zijn we een onafhankelijk platform en kunnen we doen waar we zin in hebben. Als we denken: ‘dit vinden we tof en hier geloven we in’, dan doen we het gewoon. En van al die ideetjes zijn er een hoop niet geslaagd, maar ook daar hebben we van geleerd. Misschien nog wel meer dan van zaken die goed zijn gegaan.

De tekst gaat door onder de afbeelding

Welke stappen wil je nog maken in de toekomst?

Ik zou het wel te gek vinden als we ooit op een punt komen dat we mensen in dienst kunnen nemen en het bedrijf daardoor wat centraler kunnen leiden. We werken nu met name op afstand met elkaar en hebben achter de schermen een gigantisch netwerk van Dropbox-mappen, Facebook-groepjes en Google Drive-sheets. Dat werkt goed, maar met z’n allen in één ruimte zitten is toch leuker en gezelliger.

Wat maakt iemand een ondernemer?

Door een blind geloof in iets hebben en daar álles voor te willen geven.

Wat besteed je absoluut uit aan anderen?

Niets.

Wie of wat is een inspiratiebron voor jou als ondernemer?

Eigenzinnige artiesten die doen wat ze willen en vrijheid uitstralen in alles wat ze doen, of dat nou muzikanten, kunstenaars of schrijvers zijn.

Wat doe je naast het ondernemen graag?

Ik vind het te gek om met mijn bandje door het land te trekken en shows te spelen.

Welke tip heb je voor andere ondernemers?

Omring jezelf met andere ondernemers en vrije vogels die doen wat ze tof vinden. Andere mensen zien opgaan in het ondernemen en in hun liefde voor hetgeen waar ze aan werken, geeft mij altijd veel energie. Dat was voor mij ook een keerpunt om de stap te zetten naar het fulltime-ondernemerschap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *