Ondernemen met AD(H)D

Ondernemen met ad(h)d

Als ondernemer ben je, je eigen baas én je eigen personeel. Je moet je eigen zaken regelen, jezelf aansturen en motiveren en je bent zelf verantwoordelijk als er iets mis gaat. Als je daarbij add of adhd hebt kan ondernemerschap een extra uitdaging zijn. Om je te helpen bespreken we in de nieuwsbrief ondernemen met ad(h)d een aantal dingen die elke ondernemer tegenkomt maar waar mensen met ad(h)d in het bijzonder hulp bij kunnen gebruiken. Thema’s die aan bod komen zijn: plannen, agendabeheer, prioriteiten stellen, financiën en administratie , uitstelgedrag, afleiding en focus.


Succes en falen

Voordat we inhoudelijk ingaan op deze onderwerpen is het belangrijk om het even te hebben over succes en over falen. We pakken het model ‘symptomen van ad(h)d bij volwassenen’ van Safren (2004) erbij. Door de symptomen van ad(h)d, is er bij veel ad(h)d’ers sprake van een aantal onderontwikkelde vaardigheden. Vaardigheden die in onze maatschappij als belangrijk worden ervaren. Je hebt een aantal eigenschappen zoals snel denken, impulsiviteit, enthousiasme, hyper activiteit, die je eigenlijk van kinds af aan moet afleren. Andere eigenschappen, zoals plannen en geconcentreerd taakgericht werken zijn vaak minder sterk ontwikkeld. Dit geeft vaak een beleving van falen. De reactie daarop of het gevoel dat daarbij komt is vaak negatief. Dat roept gedrag op zoals vermijden, uitstellen of perfectionisme, wat vaak leidt tot een nieuwe beleving van falen.


Een ondernemer met adhd

Jeroen is ondernemer met adhd en hij omschrijft hoe hij adhd ervaart.
“Toen ik op de basisschool kwam dacht ik dat ik niet gemaakt was om dingen te leren. Ik moest stil zitten, mijn beurt afwachten, ik mocht niet enthousiast reageren als ik dat wel was, ik vond het moeilijk om in de klas te zijn. Als we met de groep aan het lezen waren en ik las in mijn eigen tempo verder dan kreeg ik wel eens straf omdat ik niet wist waar we waren als ik verder moest voorlezen. Regelmatig had ik opdrachten niet af omdat ik het moeilijk vond om de taken die ik kreeg goed te plannen. Dit is op de middelbare school eigenlijk niet veranderd. Ik merkte dat leraren daar moeite mee hadden. Ze vonden het lastig om met mij om te gaan. Ik had iets andere ondersteuning nodig dan de meeste leerlingen, maar leraren vonden het moeilijk dat te geven. Voor werkhouding had ik regelmatig een onvoldoende en ik was altijd bang voor de 10 minutengesprekken. Ik kreeg dan te horen dat ik lastig, druk, lui of dromerig was. Alsof ik niet wilde leren! Omdat concentreren niet altijd lukte en omdat ik snel afgeleid was, is mijn schoolcarrière nooit een droom carrière geworden.”

Het verhaal van Jeroen laat zien dat hij als adhd’er negatieve ervaringen tegenkwam waar anderen minder last van hebben. Dit doet iets met je zelfvertrouwen en het geeft wat Safren noemt een (vermeende) faalervaring. Jeroen heeft het idee dat hij zijn hele schoolcarriere gefaald heeft, terwijl hij wel gewoon met een diploma van school gekomen is.
Jeroen vertelt verder: “Toen ik later voor mezelf ging werken merkte ik dat er aan de ene kant een hele hoop vrijheid kwam waarbij ik mijn talenten beter kon benutten. Ik had energie voor tien, dus ik kon de hele dag bezig zijn met mijn werk. Maar aan de andere kant merkte ik ook dat ik het lastig vond mijn eigen structuur te bepalen.”
Inmiddels ben jij net als Jeroen je eigen baas, heb je je klanten en heeft je leraar niets meer te zeggen. De vaardigheden als plannen, agenda beheer, prioriteiten stellen, blijven echter wel nodig om je klanten tevreden te houden. Laten we daarmee aan het werk gaan.


Uitdaging

Laten we voorop stellen dat wij respect hebben voor iedereen die een uitdaging met zichzelf aangaat. Iedereen die de ring in durft te stappen om de confrontatie met zichzelf aan te gaan is in onze ogen een winnaar. Wij verwachten niet dat je uiteindelijk feilloos kunt plannen, je administratie super strak georganiseerd hebt, je prioriteiten 100% scherp hebt, dat lukt namelijk niemand. Wij definiëren succes als het aangaan van die uitdaging er van leren en beter met jezelf leren omgaan.

I can accept failure, everyone fails at something. But I can’t accept not trying. “Michael Jordan”


Puntensysteem

Laten we alle onderwerpen waaraan we werken waarderen met een simpel puntensysteem. Als we bijvoorbeeld werken aan het thema agenda beheer dan zet je een streepje voor elke keer dat je eraan werkt aan de +plus kant. Elke keer dat het je niet lukt een taak te volbrengen zet je een streepje aan de –kant. Je zult zien dat als je aan de slag gaat met de thema’s je begint met positieve ervaringen en dat als je een keer een taak niet uitvoert je balans nog steeds positief blijft zolang je blijft proberen. Succes is dus niet 100% scoren. Reken jezelf niet te hard af als dingen niet lukken, maar ben reëel naar jezelf.

I’ve missed more than 9000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. 26 times, I’ve been trusted to take the game winning shot and missed. I’ve failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed. “Michael Jordan”


Zin om de uitdaging aan te gaan? En aan de slag te gaan om je bewust te worden van je gedrag rondom planning, agenda beheer, prioriteiten stellen, administratie en financiën, uitstelgedrag en focus? Schrijf je hier dan in voor onze nieuwsbrief ondernemen met ad(h)d.

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief: Ondernemen met AD(H)D

* indicates required




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *