Facebook Pixel

Als je gaat adverteren op facebook kun je eigenlijk niet meer zonder de Facebook Pixel. In dit blog leggen we je uit wat de Pixel doet. En wat dat kan betekenen voor jouw Facebook marketing en jouw onderneming.


De Facebook Pixel is een stukje code dat je op je website plakt. Facebook kan advertentiecampagnes meten, optimaliseren en ontwikkelen en Facebook kan dan ‘meekijken’ wat bezoekers op je website doen. Het bekijkt bijvoorbeeld de acties die mensen vanaf verschillende devices (telefoon/tablet/desktop) uitvoeren. En daar kun je als ondernemer heel veel voordeel van hebben. Zo helpt Facebook je met het selecteren van je doelgroep.

Facebook volgt je klant op meerdere apparaten. Doordat iemand met het zelfde account ingelogd is op Facebook op bijvoorbeeld zijn laptop en telefoon kun je volgen waar je product bekeken wordt voordat iemand het product koopt.
Mensen die het meest waarschijnlijk producten zullen kopen kun je selecteren in de doelgroep voor je volgende campagne. Mensen die bijvoorbeeld formulieren op je website invullen of mensen die al eens producten in hun winkelwagentje gedaan hebben maar nog niet hebben afgerekend. Deze klanten zijn in ieder geval geïnteresseerd in je product en Facebook weet ze eenvoudig te vinden met de pixel.

Retargeten

Mensen die je website bezocht hebben heb je al binnen gehaald in je salesfunnel. Ze zijn dan vaak geïnteresseerd in datgene jij te bieden hebt. Je kunt dan aangepaste doelgroepen maken voor mensen die specifieke acties uitvoeren op je website. Bijvoorbeeld alle mensen die een bepaald product bekeken hebben. Doordat de productpagina een eigen url heeft bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/prodcut1 kun je iedereen die deze url bezocht heeft tot een doelgroep maken en benaderen via een nieuwe campagne waarin je product 1 promoot.

Vergelijkbare doelgroepen maken

Je kunt ook vergelijkbare doelgroepen maken. Stel dat je een bedankpagina hebt nadat mensen een aankoop gedaan hebben. De pixel analyseert dan wat de mensen die iets bij jou gekocht hebben gemeen hebben. Uit deze analyse kan Facebook een vergelijkbare doelgroep maken. Ofwel een doelgroep van mensen die lijken op de klanten die je al hebt. En dat is natuurlijk handiger en specifieker dan zelf je doelgroep samenstellen op Facebook.

Productadvertenties

Je kunt via de analyse van de pixel zien welke producten het meest bekeken zijn op je site. Als je merkt dat een bepaald product populair is kun je een advertentie maken waarin je dat product promoot.

Doelgroepstatistieken

Je krijgt statistieken over je doelgroep te zien. Met de gewone facebook advertenties kun je analyseren wie er precies reageren op je advertenties, wie er klikken op je berichten, maar je verliest ze uit het oog zo gauw je klant facebook verlaat en bijvoorbeeld naar jouw site gaat. De pixel volgt je klant van de advertentie tot de website en kijkt dus ook waar mensen naar toe gaan op je website. Zo kun je er bijvoorbeeld achter komen dat mensen die klikken op de advertentie van product 1 vervolgens vaker product 2 op je website kopen dan het product waar je een advertentie voor draaide.

 

-29%
69,00 49,00 excl. BTW
Waardering 4.50 uit 5
349,00 excl. BTW
499,00 excl. BTW
Waardering 4.67 uit 5
349,00 excl. BTW

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *